پیشرفت های حسابداری (20089988)(1)pp. 111-141
هدف این پژوهش تحلیل تاثیر احساسات سرمایهگذاران بر نوسانپذیری بازده سبد شرکتهای با مشخصه قیمتگذاری دشوار نسبت به شرکتهای متضاد آنها بوده است. عدم تقارن اطلاعاتی منجر به اختلاف نظر در مورد قیمتگذاری میشود. شرکتهای با قیمتگذاری دشوار، شرکتهایی هستند که امکان تعیین درست قیمت آنها وجود ندارد. انتظار میرود سرمایهگذاران نسبت به سهام این شرکتها بیشتر درگیر جو احساسی شوند. به همین منظور سه فرضیه مرتبط طراحی گردید. نمونه ای شامل 173 شرکت از بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1392 تا 1402 انتخاب گردید و از طریق تشکیل سبد سهام و با انجام رگرسیونهای سری زمانی و با دادههای ماهانه فرضیهها بررسی گردید. از سه ملاک برای تعیین شرکتهای با مشخصه قیمتگذاری دشوار شامل اندازه، نسبت ارزش دفتری به بازار و عدم نقدشوندگی استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل مدلهای رگرسیونی چند متغیره نشان داد احساسات سرمایهگذاران تاثیر نامتقارن بر نوسانپذیری بازده سبد شرکتهای با مشخصه قیمتگذاری دشوار و شرکتهای متضاد داشته است. بهطوریکه معیارهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و عدم نقدشوندگی، تاثیر احساسات بر سبد شرکتهای با قیمتگذاری دشوار را بیشتر از شرکتهای متضاد نشان میدهد در حالی که معیار اندازه، این تاثیر را برای سبد شرکتهای با قیمتگذاری متضاد بیشتر از شرکتهای با قیمتگذاری دشوار نشان میدهد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که حداقل برای شرکتهای با عدم نقدشوندگی بالا و نسبت ارزش دفتری به بازار بالا، احساسات سرمایهگذاران بر نوسانپذیری بازده تاثیر مضاعف دارد و سرمایهگذاران باید با احتیاط و با در نظر گرفتن جو احساسی در معاملات اینگونه سهام مشارکت نمایند.