دکتر مسعود الگونه جونقانی
دانشیار
گروه زبان و ادبیات فارسیدانشکده ادبیات و علومانسانی
پست الکترونیکی
m.algone@ltr.ui.ac.irتلفن
03137932969آدرس
دانشگاه اصفهان
میدان آزادی
اصفهان، ایران
کد پستی : 8174673441
درباره من
دکتر مسعود الگونه جونقانی دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان است. او دکترای زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه اصفهان (1390) دریافت کرده و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی را در دانشگاه شهید چمران اهواز (۱۳۸۰) و کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه شهید بهشتی تهران (۱۳۷۶) گذرانده است. زمینههای تخصصی فعالیت او شامل نظریه ادبی، نشانهشناسی شعر، اسطورهشناسی، زبان عرفانی و پدیدارشناسی زبان در ادبیات فارسی است. وی در حوزههای نقد ادبی معاصر، تحلیل گفتمان، زبانشناسی ادبی و مطالعات تطبیقی میان ادبیات فارسی و نظریههای غربی پژوهش کرده است. در دست انتشار الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). مشروعیت و سلب مشروعیت، نقد ادبی، تهران. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). بازاندیشی روایت بهعنوان بازنمایی امکانات سوبژکتیو، متافیزیک، اصفهان. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). تقارن بصری بهعنوان انسجام ساختاری در تصاویر شعری منوچهر آتشی، IJPL. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). زمانمندی نشانهها و هرمنوتیک بیپایان، نظریه و نقد ادبی، گیلان. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). بازخوانی شاهنامه فردوسی: معاصریت و امتزاج افقها، دانش و حکمت حماسی، مشهد. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). تحلیل قدرت و ایدئولوژی در دو نامه از اسکندرنامه نظامی: تحلیل گفتمان بر اساس فِرکلاف، شعرپژوهی. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). ابعاد نشانهشناختی و اپیستمو-انتولوژیک خیال در شعر عرفانی فارسی، IJPL. منتشر شده ۸. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). تنش بهعنوان عاملی در پیکربندی شعر، جستارهای زبانی، ۲۰۲۵(۱)، ۱–۱۵. ۹. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). تحلیل نشانهشناختی «بوسیدن ریش» اثر اسعد رستم بر اساس نظریه یوری لوتمن، مقامات: مجله مطالعات زبانشناسی، ادبی و انتقادی، ۲۰۲۵(۲)، ۲۵–۴۰. ۱۰. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). خوانش نشانهشناختی شعر «شهر تصویر» منوچهر آتشی بر اساس الگوی ریفاتر، مطالعات شعر، ۲۰۲۵(۱)، ۵۵–۷۰. ۱۱. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر سیاستهای عملیاتی و سرمایهگذاری شرکتهای پذیرفتهشده در بورس تهران، مجله ارزش و حسابداری رفتاری، ۲۰۲۵(۳)، ۱–۲۰. ۱۲. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). بازنمایی اسکندر و دارا در دو نامه اسکندرنامه نظامی با تمرکز بر لایه توصیفی در تحلیل گفتمان انتقادی، مجله نظریه و نقد ادبی (دانشگاه گیلان)، ۲۰۲۵(۳)، ۳۳–۴۷. ۱۳. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۵). تحلیل نشانهشناختی طنز در شعر اسعد رستم بر اساس نظریات یوری لوتمن: مطالعه موردی شعر «دویوک و دویوک»، جستارهای زبانی، ۲۰۲۵(۰)، ۱۱–۲۷. ۱۴. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). خوانش اسطورهای «لاتاری» اثر شرلی جکسون، نقد ادبی، ۲۰۲۴(۰)، ۱–۱۸. ۱۵. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). تحلیل زبان پارادوکس (شطح) بر اساس الگوی گفتمان پویا در شرح شطحیات روزبهان بقلی شیرازی، مطالعات عرفان در ادبیات، ۲۰۲۴(۲)، ۷۷–۹۵. ۱۶. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). تحلیل معرفتشناختی نماد: بازخوانی سنت، مجله نظریه و نقد ادبی، ۲۰۲۴(۰)، ۴۰–۵۵. ۱۷. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). رمزگشایی نمادگرایی: تحلیل اسپربر از ساختار گزارههای نمادین، فنون ادبی، ۲۰۲۴(۰)، ۱۰۱–۱۲۰. ۱۸. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). تحلیل زبان عرفانی «عبهر العاشقین» درباره عشق بر اساس الگوی گفتمان پویا، جستارهای زبانی، ۲۰۲۴(۲)، ۲۰۰–۲۲۰. ۱۹. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۴). مروری بر تحلیل انتولوژیک نماد، پژوهشهای ادبی عرفانی (گهر گویا)، ۲۰۲۴(۰)، ۴۵–۶۰. ۲۰. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۳). دایانویا بهمثابه موضوع محاکات، روایتشناسی، ۲۰۲۳(۰)، ۳۵–۵۲. ۲۱. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۳). ساخت واقعیت و نظریه محاکات، متافیزیک، ۲۰۲۳(۰)، ۱۲–۲۹. ۲۲. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۳). آیا فرای در نقد اخلاقی، اتوس را نادیده گرفته است؟ نقد ادبی، ۲۰۲۳(۲)، ۶۰–۷۸. ۲۳. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۳). بازخوانی انتقادی «محاکات» افلاطونی در پرتو کراتیلوس و پیامدهای آن برای خلق آثار هنری، پژوهش فلسفی-ادبی، ۱(۱)، ۸۹–۱۰۹. ۲۴. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۲). فرم محاکات، نقد ادبی، ۲۰۲۲(۰)، ۱۷–۳۲. ۲۵. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۲). مطالعه پیکربندی ساختاری شعر «وسوسه» منوچهر آتشی، ادبیات معاصر فارسی، ۲۰۲۲(۱)، ۸۳–۱۰۱. ۲۶. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۲). موضوع محاکات بهعنوان ابژه هنری، مجله نظریه و نقد ادبی (دانشگاه گیلان)، ۲۰۲۲(۰)، ۲۲–۳۹. ۲۷. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۲). اثر ادبی بهمثابه جهان ممکن، نقد ادبی، ۲۰۲۲(۰)، ۹۰–۱۰۸. ۲۸. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۲). تحلیل زبان عرفانی روزبهان بر اساس الگوی گفتمان پویا، مطالعات عرفانی، ۲۰۲۲(۲)، ۶۰–۷۵. ۲۹. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۱). از ناممکن محتمل تا خودبسندگی اثر ادبی در اندیشه ارسطو، متافیزیک، ۲۰۲۱(۰)، ۱۲۰–۱۳۸. ۳۰. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۰). بررسی زبان عرفانی روزبهان بر اساس الگوی مربع تنشی، مطالعات نثر فارسی، ۲۰۲۰(۲)، ۲۵–۴۲. ۳۱. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۰). جایگاه اسطوره در نظریه انسانشناختی فریزر، فنون ادبی، ۲۰۲۰(۰)، ۱–۲۰. ۳۲. الگونه جونقانی، م. (۲۰۲۰). چگونه کاسیرر اسطوره و دیگر شکلهای نمادین را از طریق عملکردهای نشانهشناختی توضیح میدهد، SEMIOTICA، ۲۰۲۰(۲)، ۵۵–۷۲. ۳۳. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۹). تحلیل انتقادی دیدگاههای الیاده درباره تمایز امر مقدس و عرفی، مجله نظریه و نقد ادبی (دانشگاه گیلان)، ۲۰۱۹(۰)، ۶۶–۸۱. ۳۴. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۹). بازبینی انتقادی نظریه اسطورهشناسی رنه ژرار، ادبیات عرفانی و اسطورهشناسی، ۲۰۱۹(۰)، ۷۵–۸۹. ۳۵. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۹). تحلیل زبان انتزاعی روزبهان با الگوی مربع نشانهشناختی، جستارهای زبانی، ۲۰۱۹(۲)، ۱۲۲–۱۴۰. ۳۶. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۹). بهکارگیری معناشناسی کریستوا در خوانش شعر رضا براهنی، مجله ادبیات معاصر جهان (دانشگاه تهران)، ۲۰۱۹(۰)، ۱۰۱–۱۱۷. ۳۷. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۸). تحلیل پدیدارشناختی نماد در اندیشه آلفرد شوتز، تحقیقات زبانشناختی، ۲۰۱۸(۰)، ۶۰–۷۷. ۳۸. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۸). رویکرد فردوسی به نظام اسطورهشناختی، ادبیات عرفانی و اسطورهشناسی، ۲۰۱۸(۱)، ۹۵–۱۱۲. ۳۹. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۸). تأویل، بلاغت محض و نشانهشناسی شعر، SEMIOTICA، ۲۰۱۸(۲)، ۲۱۰–۲۲۹. ۴۰. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۸). نورتروپ فرای و ردهبندی نمادها، نقد ادبی، ۲۰۱۸(۰)، ۵۵–۷۳. ۴۱. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۷). بنیانهای نشانهشناختی «دوکسا» و «پارادوکسا» در اندیشه رولان بارت، نقد ادبی، ۲۰۱۷(۰)، ۱۲۰–۱۳۸. ۴۲. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۷). کاربرد الگوی نشانهشناختی ریفاتر در خوانش شعر، مجله ادبیات معاصر جهان (دانشگاه تهران)، ۲۰۱۷(۰)، ۸۱–۹۶. ۴۳. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۷). مطالعهای درباره مبانی نظری انفصال و اتصال گفتمان، روایتشناسی، ۲۰۱۷(۰)، ۶۶–۸۲. ۴۴. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۷). دایانویای اسطوره چیست؟ مطالعهای بر جنبه مغفول نظریه اسطوره فرای، مجله نظریه و نقد ادبی (دانشگاه گیلان)، ۲۰۱۷(۰)، ۴۷–۶۳. ۴۵. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۷). انسجام متنی در غزل حافظ بر اساس ساختار موضوعی، جستارهای زبانی، ۲۰۱۷(۰)، ۱۵–۳۳. ۴۶. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۶). انسجام غیرساختاری در غزل حافظ، جستارهای زبانی، ۲۰۱۶(۰)، ۴۲–۵۹. ۴۷. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۶). تاملات معناشناختی عینالقضات همدانی، ادبیات فارسی (دانشگاه تهران)، ۲۰۱۶(۰)، ۷۰–۸۶. ۴۸. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۶). اومبرتو اکو و بنیانهای نشانهشناختی تفسیر، مجله نظریه و نقد ادبی (دانشگاه گیلان)، ۲۰۱۶(۰)، ۳۱–۴۹. ۴۹. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۶). قدرت تحلیلی مربع نشانهشناختی در خوانش شعر، نقد ادبی، ۲۰۱۶(۰)، ۸۸–۱۰۵. ۵۰. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۵). ساختار اثر هنری از منظر لوتمن، نقد ادبی، ۲۰۱۵(۰)، ۱۰۰–۱۱۸. ۵۱. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۴). رویکرد سنائی به تقابلهای دوتایی، مطالعات عرفانی، ۲۰۱۴(۰)، ۵۶–۷۳. ۵۲. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۰). تحلیل فرمالیستی زبان عرفانی: لوازم و پیامدها، مجله ادبیات عرفانی، ۲۰۱۰(۱)، ۴۴–۵۹. ۵۳. الگونه جونقانی، م. (۲۰۱۰). تحلیل شطح بر اساس تمایز انتولوژیک و معرفتشناختی، پرسشهای ادبی (دانشگاه فردوسی مشهد)، ۲۰۱۰(۱)، ۷۷–۹۲. ۵۴. الگونه جونقانی، م. (۲۰۰۹). فرم و ساختار شعری خسرو و شیرین نظامی، مطالعات ادبی فارسی، ۲۰۰۹(۱)، ۱۰۱–۱۱۸. ۵۵. الگونه جونقانی، م. (۲۰۰۹). هاله ارزش واژهها، تحقیقات ادبی فارسی، ۲۰۰۹(۱)، ۳۳–۵۰.
علاقه مندی پژوهشی
نشانهشناسی و ساختار شعر فارسی بر اساس نظریههای یوری لوتمن، رولان بارت و ... زبان عرفانی در متون صوفیانه و تحلیل آن بر پایهٔ مدل گفتمان پویا نظریهٔ محاکات و بازخوانی آن در فلسفهٔ ارسطو و افلاطون جایگاه اسطوره در نظریههای فریزر، الیاده، ژیرار و کاسیرر پیوند میان آگاهی، زبان و تجربهٔ شاعرانه در سنت فارسی
عضویت در انجمن ها و گروههای تحقیقاتی
رئیس شورای برنامهریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی 1397 دانشگاه اصفهان معاون آموزشی گروه زبان و ادبیات فارسی 1402 دانشگاه اصفهان رییس کارگروه نقد و نظریۀ ادبی، انجمن ترویج 1400 انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی عضو کارگروه حماسی، انجمن ترویج 1403 انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی عضو هیأت تحریریه مجلۀ ادب حماسی 1404 تهران
فعالیتهای حرفهای
نظریه ادبی، نشانهشناسی، اسطورهپژوهی
سابقه تحصیلی
- کارشناسی, زبان و ادبیات انگلیسی, شهید بهشتی [تهران - ایران]
- کارشناسی ارشد, آموزش زبان انگلیسی, شهید چمران [اهواز - ایران]
- دکتر, زبان و ادبیات فارسی, اصفهان [اصفهان - ایران]
دروس
مبانی اسطورهشناسی تاریخ زبان فارسی تحقیق در متون حماسی کارگاه شعر دستور زبان فارسی روش تحلیل متن دیدگاههای زبانشناسی در ادبیات اصول و روش تدریس کارورزی آموزش زبان فارسی

